Tumornachsorge des HarnblasenkarzinomsDie richtigen Untersuchungen zum richtigen ZeitpunktFollow-up of bladder cancerThe right examinations at the right time

被引:0
作者
P. Olbert
P. J. Goebell
A. Hegele
机构
[1] Brixsana Private Clinic,Praxis und Belegabteilung für Urologie und Andrologie
[2] Friedrich-Alexander Universität,Urologische und Kinderurologische Klinik
[3] Universitätsklinikum Marburg UKGM,Klinik für Urologie und Kinderurologie
来源
Der Urologe | 2018年 / 57卷 / 6期
关键词
Urothelkarzinom; Harnblase; Zytoskopie; Zystektomie; Radiochemotherapie; Urothelial carcinoma; Urinary bladder; Cystoscopy; Cystectomy; Chemoradiotherapy;
D O I
10.1007/s00120-018-0641-3
中图分类号
学科分类号
摘要
Die Vorgaben zur Nachsorge des Harnblasenkarzinoms beruhen großteils auf Studien mit niedrigem Evidenzgrad und den daraus resultierenden, zumeist auf Expertenkonsens basierenden Empfehlungen der Leitlinien. Die Nachsorge des nicht-muskelinvasiven Harnblasenkarzinoms stützt sich auf Zystoskopie, Zytologie und in begrenztem Maße auf bildgebende Untersuchungen. Die Nachsorge des muskelinvasiven Urothelkarzinoms der Harnblase hängt in erster Linie von dem gewählten Therapieverfahren und vom Erkrankungsstadium ab. Die Nachsorge wird hier außerdem ergänzt durch funktionelle und die Lebensqualität betreffende Aspekte. Dies gilt in noch höherem Maße auch für die Gestaltung der Tumornachsorge in der Palliativsituation. Hier stehen individuell angepasst die Untersuchungen im Vordergrund, aus denen Konsequenzen für Lebensverlängerung und Symptomlinderung ableitbar sind.
引用
收藏
页码:693 / 701
页数:8
相关论文
共 274 条
[1]  
Sylvester RJ(2006)Predicting recurrence and progression in individual patients with stage Ta T1 bladder cancer using EORTC risk tables: a combined analysis of 2596 patients from seven EORTC trials Eur Urol 49 466-465
[2]  
van der Meijden AP(2012)Recurrence and progression in non-muscle-invasive bladder cancer using EORTC risk tables Urol Int 89 61-66
[3]  
Oosterlinck W(2011)The EORTC tables overestimate the risk of recurrence and progression in patients with non-muscle-invasive bladder cancer treated with bacillus Calmette-Guerin: external validation of the EORTC risk tables Eur Urol 60 423-430
[4]  
Witjes JA(2014)Comparison of expected treatment outcomes, obtained using risk models and international guidelines, with observed treatment outcomes in a Dutch cohort of patients with non-muscle-invasive bladder cancer treated with intravesical chemotherapy BJU Int 114 193-201
[5]  
Bouffioux C(2002)Stage Ta-T1 bladder cancer: the relationship between findings at first followup cystoscopy and subsequent recurrence and progression J Urol 167 1634-1637
[6]  
Denis L(1995)Prolonging follow-up intervals for non-invasive bladder tumors: a randomized controlled trial Scand J Urol Nephrol Suppl 172 33-36
[7]  
Altieri VM(2005)A surveillance schedule for G1Ta bladder cancer allowing efficient use of check cystoscopy and safe discharge at 5 years based on a 25-year prospective database J Urol 173 1108-1111
[8]  
Castellucci R(2000)Long-term follow-up of noninvasive bladder tumours (stage Ta): recurrence and progression BJU Int 85 824-828
[9]  
Palumbo P(1999)Long-term followup of initial Ta grade 1 transitional cell carcinoma of the bladder J Urol 162 1946-1950
[10]  
Verratti V(2012)Should follow-up cystoscopy in bacillus Calmette-Guerin-treated patients continue after five tumour-free years? Eur Urol 61 503-507