Post-operative prevalence of dysphagia in head-and-neck cancer patients in the acute care units

被引:4
作者
Goeze, Almut [1 ]
Zaretsky, Eugen [1 ]
Lehner, Uta [1 ]
Wermter, Laura [1 ]
Mayer, Miriam [1 ]
Stuck, Boris A. [2 ]
Birk, Richard [2 ]
Neff, Andreas [3 ]
Fisher, Ingo [3 ]
Stover, Timo [4 ]
Kramer, Sabine [5 ]
Ghanaati, Shahram [6 ]
Sader, Robert [6 ]
Hey, Christiane [1 ]
机构
[1] Philipps Univ Marburg, Abt Phoniatrie & Padaudiol, KHNO, Univ Klinikum Giessen & Marburg GmbH,Standort Mar, Marburg, Germany
[2] Philipps Univ Marburg, Klin Hals Nasen & Ohrenheilkunde, Univ Klinikum Giessen & Marburg GmbH, Standort Marburg, Marburg, Germany
[3] Philipps Univ Marburg, Klin & Poliklin Mund Kiefer & Gesichtschirurg, Univ Klinikum Giessen & Marburg GmbH, Standort Marburg, Marburg, Germany
[4] Goethe Univ Frankfurt Main, Klin HNO Heilkunde, Univ Klinikum Frankfurt Main, Frankfurt, Germany
[5] Goethe Univ Frankfurt Main, Schwerpunkt Phoniatrie & Padaudiol, Univ Klinikum Frankfurt Main, Frankfurt, Germany
[6] Goethe Univ Frankfurt Main, Klin Mund Kiefer Plast Gesichtschirurg, Univ Klinikum Frankfurt Main, Frankfurt, Germany
关键词
head-and-neck cancer; dysphagia; aspiration; penetration; PEG; QUALITY-OF-LIFE; PENETRATION-ASPIRATION; SWALLOWING DISORDERS; ORAL INTAKE; SURGERY; RECONSTRUCTION; MORBIDITY; MORTALITY; SURVIVORS; OUTCOMES;
D O I
10.1055/a-1528-7584
中图分类号
R76 [耳鼻咽喉科学];
学科分类号
100213 ;
摘要
Zusammenfassung Hintergrund Dysphagie bildet eine haufige postoperative Funktionsbeeintrachtigung bei Kopf-Hals-Tumorpatienten. Diese kann in Aspiration bzw. Penetration sowie Oralisierungseinschrankung resultieren und ist dadurch haufig versorgungsrelevant. In dieser Studie wurden die Pravalenz einer postoperativen Dysphagie und der Zusammenhang zwischen Auspragungsgrad und Tumorstadium, Tumorlokalisation, Patientenalter und -geschlecht im akutstationaren Setting untersucht. Material und Methoden Prospektiv wurden 201 erwachsene Kopf-Hals-Tumorpatienten (Altersdurchschnitt 63 Jahre) in 2 Universitatskliniken hinsichtlich Penetration/Aspiration, Oralisierungseinschrankung und Versorgungsrelevanz direkt nach der operativen Tumorbehandlung via FEES untersucht. In uni- und multivariaten Berechnungen wurde zudem der Einfluss der o.g. Patientenmerkmale auf diese 3 Parameter analysiert. Ergebnisse Eine versorgungsrelevante Schluckstorung bestand bei 66,7% (134/201) der Patienten. 57,2% der Patienten benotigten eine Nasogastral- oder PEG-Sonde bei therapierelevanter Oralisierungseinschrankung, weitere 45,3% aspirierten, 38,5% von diesen still. Als signifikante Einflussfaktoren erwiesen sich ein hoheres Tumorstadium und Patientenalter sowie mannliches Geschlecht, die Tumorlokalisation dagegen nur marginal. Schlussfolgerungen Die Studienergebnisse demonstrieren die klinische Bedeutung und die Notwendigkeit der konsequenten und systematischen Versorgung postoperativer Schluckstorungen bei Kopf-Hals-Tumorpatienten im akutstationaren Aufenthalt zur Komplettierung moderner onkologischer Therapie. Abstract Objective Dysphagia constitutes a frequent post-operative functional impairment in head-and-neck cancer patients. This impairment can result in aspiration/penetration and limitations of oral intake. Therefore, often it requires a therapeutic intervention. In this study, prevalence of post-operative dysphagia and its associations with the tumour stage, localisation, patients' age, and biological sex were analysed for the inpatient treatment setting. Material and Methods A total of 201 adult head-and-neck cancer patients (mean age 63 years) were analysed prospectively by FEES in two university hospitals in regard to their penetration/aspiration, limitations of oral intake, and need for therapeutic interventions directly after the operative tumour treatment. Additionally, the influence of the same patients' characteristics on these three parameters were analysed by means of univariate and multivariate statistical methods. Results Out of 201 patients, 66.7% needed a therapeutic intervention because of their dysphagia, 57.2% needed a nasogastral or PEG tube due to limitations of oral intake, 45.3% had an aspiration. In the latter subgroup, 38.5% had a silent aspiration. Higher tumour stage, patients' higher age and male sex were shown to be significant influence factors for dysphagia, tumour localisation showed only a marginally significant result. Conclusions The study demonstrated a clinical importance and relevance of the consequent and systematic treatment of post-operative dysphagia in head-and-neck cancer patients in the acute care units as a constituent of a modern oncological therapy.
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页码:320 / 326
页数:7
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