BackgroundPrimary secretory otitis media (PSOM) is a disease reported in the cavalier King Charles spaniel (CKCS). The diagnosis of PSOM has been made based only on visualization of a bulging tympanic membrane and mucus in the middle ear post-myringotomy. No additional tests have been evaluated for the diagnosis of PSOM; CKCSs with early disease may have been missed. Hypothesis/ObjectivesThe objective of this study was to compare otoscopy, tympanometry, pneumotoscopy and tympanic bulla ultrasonography, using computed tomography (CT) as the gold standard for the diagnosis of PSOM in the CKCS. AnimalsSixty CKCSs with clinical signs suggestive of PSOM. MethodsOtoscopy, CT scan, tympanic bulla ultrasonography, tympanometry and pneumotoscopy were performed; those CKCSs with a soft tissue density in the middle ear identified on CT had a myringotomy and middle ear flush. ResultsForty-three (72%) CKCSs had PSOM (30 bilateral, 13 unilateral). A large bulging pars flaccida was identified in only those CKCS with PSOM (specificity of 100%); however, only 21 of 73 ears with PSOM had a large bulging pars flaccida (sensitivity of 29%). Sensitivity and specificity for tympanometry, pneumotoscopy and tympanic bulla ultrasonography were (84%, 47%), (75%, 79%) and (67%, 47%), respectively. Conclusions and clinical importanceBased on these results a large bulging pars flaccida indicates the presence of PSOM, whereas a flat pars flaccida may be present in CKCS that have PSOM as well as those that do not. In CKCSs with a flat pars flaccida none of the above diagnostic tests can be recommended in place of CT scan for the diagnosis of PSOM. Resume ContexteL'otite moyenne primaire secretante (PSOM) est une maladie decrite chez le Cavalier King Charles spaniel (CKCS). Le diagnostic de PSOM a ete base sur la seule visualisation d'une membrane tympanique bombee et de la presence de mucus dans l'oreille moyenne post-myringotomie. Aucun test supplementaire n'a ete evalue pour le diagnostic de PSOM; les CKCs atteint de maladie primaire ont pu etre ecarte. Hypotheses/ObjectifsL'objectif de cette etude etait de comparer l'otoscopie, la tympanometrie, la pneumotoscopie et l'echographie de la bulle tympanique avec le scanner (computed tomography) en tant que gold standard pour le diagnostic de PSOM chez le CKC. SujetsSoixante CKCs presentant des signes cliniques evocateurs de PSOM. MethodesL'otoscopie, un scanner, une echographie des bulles tympaniques, une tympanometrie et une pneumotoscopie ont ete realises; les CKCs avec une densite tissulaire de tissu mou au niveau de l'oreille moyenne identifie par scanner ont eu une myringotomie et un nettoyage de l'oreille moyenne. ResultatsQuarante trois (72%) des CKCs avaient un PSMO (30 bilaterale et 13 unilaterale). Une large pars flaccida protuberante a ete identifiee seulement chez les CKCs avec PSOM (specificite de 100%); cependant seulement 21 des 73 oreilles avec PSOM avaient une large pars flaccida proeminente (sensibilite de 29%). La sensibilite et la specificite de la tympanometrie, pneumotoscopie et echographie de la bulle tympanique etaient (84%, 47%), (75%, 79%) et (67%, 47%) respectivement. Conclusions et importance cliniqueBase sur ces resultats, une large pars flaccida proeminente indique la presence d'une PSOM tandis que une pars flaccida plane peut etre presente chez les CKC qui presente un PSOM ou non. Chez les CKCs avec une pars flaccida plane, aucun des tests precedents ne peuvent etre recommande a la place du scanner pour le diagnostic de PSOM. Resumen Introduccionla otitis media primaria secretoria (PSOM) es una enfermedad descrita en los perros de raza Cavalier King Charles Spaniel (CKCS). El diagnostico de PSOM se realiza basado en la visualizacion de una membrana timpanica elevada y la presencia de moco en el oido medio tras miringotomia. No se han evaluado otras pruebas para el diagnostico de PSOM; perros de raza CKCS con enfermedad temprana no se han diagnosticado. Hipotesis/Objetivosel objetivo de este estudio fue comparar la otoscopia, timpanometria, neumotoscopia y ultrasonografia de la bulla timpanica utilizando tomografia computarizada (CT) como la prueba estandar de referencia para el diagnostico de PSOM en perros CKCS. Animales60 perros de raza CKCS con signos clinicos indicativos de PSOM. Metodosse desarrollaron otoscopia, exploracion mediante CT, ultrasonografia de la bulla timpanica, timpanometria, y neumotosocopia; a aquellos perros de raza CKCS con una densidad de tejido blando en el oido medio identificadas por CT se les realizo miringotomia y lavado del oido medio. Resultados43 (72 por ciento) de perros de raza CKCS tuvieron PSOM (30 bilateral, 13 unilateral). Una pars flacida prominente fue identificada solo en perros con PSOM (especificidad del 100%); sin embargo solo 21 de 73 oidos con PSOM tuvieron una pars flacida prominente (sensibilidad del 29%).La sensibilidad y la especificidad de la timpanometria, neumostoscopia, y ultrasonografia de la bulla timpanica fueron (84%, 47%), (75%, 79%) y (27%, 47%), respectivamente. Conclusiones e importancia clinicabasados en estos resultados una pars flacida prominente indica la presencia de PSOM, mientras que la pars flacida aplanada puede estar presente en perros de raza CKCS que tienen PSOM tanto como en animales que no la tienen. En perros de razas CKCS con pars flacida aplanada ninguno de los metodos diagnosticos esta recomendado en lugar de la exploracion mediante CT para el diagnostico de PSOM. Zusammenfassung HintergrundEine primare sekretorische Otitis media (PSOM) ist eine Krankheit, die beim Cavalier King Charles Spaniel (CKCS) beschrieben ist. Die Diagnose einer PSOM wurde bisher einfach durch Visualisierung eines vorgewolbten Trommelfells und Schleim im Mittelohr nach einer Myringotomie gestellt. Es wurden bisher keine zusatzlichen Tests zur Diagnose einer PSOM durchgefuhrt; CKCS mit der Krankheit im Fruhstadium konnten dabei ubersehen worden sein. Hypothese/ZieleDas Ziel dieser Studie war es Otoskopie, Tympanometrie, Pneumotoskopie und Ultrasonographie der Bulla tympanica zu vergleichen und Computertomografie (CT) als den Goldstandard fur die Diagnose einer PSOM beim CKCS zu verwenden. TiereSechzig CKCSs mit klinischer Symptomatik in Richtung PSOM. MethodeOtoskopie, CT Scan, Ultrasonographie der Bulla tympanica, Tympanometrie und Pneumotoskopie wurden durchgefuhrt; bei jenen CKCS mit einem Weichteilschatten im Mittelohr, welcher mittels CT identifiziert wurde, wurde eine Myringotomie und eine Mittelohrspulung durchgefuhrt. ErgebnisseDreiundvierzig (72%) der CKCS hatten eine PSOM (30 bilateral, 13 unilateral). Eine gro ss e vorgewolbte Pars flaccida wurde nur bei jenen CKCS mit PSOM identifiziert (Spezifitat von 100%); allerdings hatten nur 21 von 73 Ohren mit PSOM eine gro ss e vorgewolbte Pars flaccida (Sensibilitat von 29%). Sensibilitat und Spezifitat fur Tympanometrie betrugen 84% bzw 47%, fur Pneumotoskopie 75% bzw 79% und fur die Ultrasonographie der Bulla tympanica 67% bzw 47%. Schlussfolgerungen und klinische BedeutungAufgrund dieser Ergebnisse kann man sagen, dass eine gro ss e vorgewolbte Pars flaccida das Vorhandensein einer PSOM bedeutet, wahrend eine flache Pars flaccida bei CKCS vorkommen kann, die PSOM haben oder auch nicht. Bei CKCS mit einer flachen Pars flaccida kann keiner der obigen diagnostischen Tests anstelle des CT Scans zur Diagnose der PSOM empfohlen werden.