Comparison of the Subjective Elbow Value with the DASH, MEPS und Morrey Score after Olecranon Fractures

被引:7
|
作者
Gathen, Martin [1 ]
Ploeger, Milena Maria [1 ]
Peez, Christian [1 ]
Weinhold, Leonie [2 ]
Schmid, Matthias [2 ]
Wirtz, Dieter Christian [1 ]
Burger, Christof [1 ]
Kabir, Koroush [1 ]
机构
[1] Univ Klinikum Bonn, Chirurg Zentrum, Klin & Poliklin Orthopadie & Unfallchirurg, Sigmund Freud Str 25, D-53127 Bonn, Germany
[2] Univ Klinikum Bonn, Inst Med Biometrie Informat & Epidemiol, Bonn, Germany
来源
ZEITSCHRIFT FUR ORTHOPADIE UND UNFALLCHIRURGIE | 2020年 / 158卷 / 02期
关键词
olecranon fracture; scoring systems; DASH Score; subjective elbow function; Mayo Elbow Score; Olekranonfraktur; Scoring-Systeme; DASH-Score; subjektive Ellenbogenfunktion; SHOULDER; DISABILITIES; ARM; QUESTIONNAIRE; VALIDITY; FIXATION; PLATE; RELIABILITY;
D O I
10.1055/a-0946-2649
中图分类号
R826.8 [整形外科学]; R782.2 [口腔颌面部整形外科学]; R726.2 [小儿整形外科学]; R62 [整形外科学(修复外科学)];
学科分类号
摘要
Background Olecranon fractures are common injuries that can occur in patients of any age. To assess the postoperative outcome, multiple scoring systems like the DASH, MEPS und Morrey Score have been described. The goal of this paper is to compare the subjective elbow value (SEV) to these commonly used scoring systems. We hypothesized that the SEV would have a high correlation and practicability for the evaluation of elbow function after isolated olecranon injury. Patients and Methods Clinical data of 40 patients were collected and retrospectively analysed. All patients suffered an isolated olecranon fracture and were surgically treated by tension band wiring or plate fixation. In the follow-up examinations the Mayo Score, DASH Score, Morrey Score and SEV were measured for correlation purposes. Results The mean follow-up time was 70.545.6 months. The median DASH Score was 9.9 (4.1-20.4) and 100 (85-100) for the MEPS. The median Morrey Score was 98 (92-100). The median SEV was 90% (80-95%). The Pearson correlation between the DASH and SEV was -0.85 and 0.80 between the MEPS and the SEV. Conclusions The SEV shows a high correlation to the most commonly used scoring systems for outcome evaluation after elbow injury. It is easy to use and can be seen as a valuable tool to assess patients after olecranon fractures. Zusammenfassung Hintergrund Olekranonfrakturen sind haufige Verletzungen bei Patienten aller Altersgruppen. Fur die Beurteilung des postoperativen Ergebnisses werden in der Literatur verschiedene, teils komplexe Scoring-Systeme beschrieben wie DASH-Score, MEPS und Morrey-Score. Ziel der vorliegenden Arbeit ist ein Vergleich der subjektiven Ellenbogenfunktion (SEF) mit gangigen Scoring-Systemen unter der Hypothese einer hohen Korrelation und der praktikablen klinischen Anwendung der SEF. Patienten und Methoden Klinische Daten von 40 Patienten nach operativer Versorgung von Olekranonfrakturen wurden erhoben und retrospektiv ausgewertet. Die Patienten wurden zwischen 2010 und 2017 mittels Plattenosteosynthese oder Zuggurtungsosteosynthese operativ therapiert. In der klinischen und funktionellen Nachuntersuchung wurden der Mayo-, DASH-, Morrey-Score sowie die subjektive Ellenbogenfunktion erfasst und die Pearson-Korrelation fur alle moglichen Kombinationen der Scores berechnet. Ergebnisse Der mittlere Nachuntersuchungszeitraum lag bei 70,5 +/- 45,6 Monaten. Der Median des DASH-Scores lag bei 9,9 (4,1-20,4) und bei 100 (85-100) fur den MEPS. Der Median des Morrey-Scores betrug 98 (92-100). Der Median der subjektiven Ellenbogenfunktion betrug 90% (80-95%). Die Pearson-Korrelation zwischen dem DASH und der SEF lag bei -0,85 und zwischen dem MEPS und der SEF bei 0,80. Schlussfolgerung Die SEF zeigt eine hohe Korrelation mit den beiden am meisten verwendeten Scoring-Systemen. In der klinischen Praxis ist die Anwendung und Dokumentation der SEF daher als ein wertvoller Parameter in der Qualitats- und Verlaufskontrolle nach operativ versorgter Olekranonfraktur anzusehen.
引用
收藏
页码:208 / 213
页数:6
相关论文
共 6 条
  • [1] Comparison of the subjective elbow value and the Mayo Elbow Performance Score
    Schneeberger, Alberto G.
    Koesters, Matthias C.
    Steens, Wolfram
    JOURNAL OF SHOULDER AND ELBOW SURGERY, 2014, 23 (03) : 308 - 312
  • [2] Factors Affecting the Range of Motion of the Elbow after Open Reduction of Olecranon Fractures
    Fujihara, Yuki
    Ota, Hideyuki
    Watanabe, Kentaro
    JOURNAL OF HAND SURGERY-ASIAN-PACIFIC VOLUME, 2021, 26 (01): : 60 - 64
  • [3] Comparison of clinical outcomes between the olecranon osteotomy approach and the Bryan-Morrey approach for total elbow arthroplasty
    Xue, Zhaoxi
    Huang, Xiaoxia
    Guo, Wentao
    Tian, Yu
    Xu, Boyong
    Cao, Li
    JOURNAL OF SHOULDER AND ELBOW SURGERY, 2023, 32 (07) : 1505 - 1513
  • [4] Comparison of ceiling effects between two patient-rating scores and a physician-rating score in the assessment of outcome after the surgical treatment of distal radial fractures
    Kim, S-J.
    Lee, B-G.
    Lee, C-H.
    Choi, W-S.
    Kim, J-H.
    Lee, K-H.
    BONE & JOINT JOURNAL, 2015, 97B (12): : 1651 - 1656
  • [5] Comparison of the ceiling effect in the Lysholm score and the IKDC subjective score for assessing functional outcome after ACL reconstruction
    Ra, Ho Jong
    Kim, Hyoung Soo
    Choi, Jung Yun
    Ha, Jeong Ku
    Kim, Ji Yeong
    Kim, Jin Goo
    KNEE, 2014, 21 (05): : 906 - 910
  • [6] Fractures of the olecranon: An in vitro study of elbow joint stresses after tension-band wire fixation versus proximal fracture fragment excision
    Moed, BR
    Ede, DE
    Brown, TD
    JOURNAL OF TRAUMA-INJURY INFECTION AND CRITICAL CARE, 2002, 53 (06): : 1088 - 1093