Cardiovascular Risk Reduction in Women Following Hypertensive Disorders of Pregnancy - a Prospective, Randomised, Controlled Interventional Study

被引:12
|
作者
Riemer, Marcus [1 ,2 ,3 ]
Schulze, Stephan [4 ]
Wagner, Lisa [1 ,2 ]
Richter, Manon [5 ]
Ayerle, Gertrud [6 ]
Simm, Andreas [7 ]
Seeger, Sven [3 ]
Schwesig, Rene [4 ]
Tchirikov, Michael [1 ,2 ]
Seliger, Gregor [1 ,2 ]
机构
[1] Univ Klin, Halle, Germany
[2] Martin Luther Univ Halle Wittenberg, Poliklin Geburtshilfe & Pranatalmed Halle, Halle, Germany
[3] Krankenhaus St Elisabeth & St Barbara Halle, Klin Geburtshilfe, Halle, Germany
[4] Martin Luther Univ Halle Wittenberg, Dept Orthopad Unfall & Wiederherstellungschirurg, Halle, Germany
[5] Martin Luther Univ Halle Wittenberg, Inst Leistungsdiagnostik & Gesundheitsforder, Halle, Germany
[6] Martin Luther Univ Halle Wittenberg, Inst Gesundheits & Pflegewissensch, Halle, Germany
[7] Martin Luther Univ Halle Wittenberg, Univ Klin Herz & Thoraxchirurg Halle, Halle, Germany
关键词
preeclampsia; HELLP syndrome; arterial stiffness; pulse wave velocity; cardiovascular risk; Praeklampsie; HELLP-Syndrom; arterielle Steifigkeit; Pulswellengeschwindigkeit; kardiovaskulares Risiko; PULSE-WAVE VELOCITY; ARTERIAL STIFFNESS; PHYSICAL-ACTIVITY; MATERNAL DEATH; PREECLAMPSIA; SPHYGMOCOR; DISEASE; WINDOW; GUIDELINE; MORTALITY;
D O I
10.1055/a-1345-8733
中图分类号
R71 [妇产科学];
学科分类号
100211 ;
摘要
Background Women have a markedly increased lifetime risk for cardiovascular morbidity and mortality following hypertensive disorders of pregnancy. Arterial stiffness is regarded as a target parameter for reducing cardiovascular risk and can be modified by lifestyle changes. Methods In a prospective, randomised, controlled interventional study, starting 6 weeks postpartum, the effect of nutritional intervention combined with an intensive 6-month cardiovascular exercise programme on arterial stiffness was investigated by means of pulse wave velocity (PWV) in 38 women with severe hypertensive disorder of pregnancy (preeclampsia with or without pre-existing hypertension and/or HELLP syndrome). A reference group was formed with postpartum women without pregnancy complications or known cardiovascular risk and the arterial stiffness was studied by means of PWV at the time of delivery. The PWV was measured in the intervention and control groups within a week after delivery and after 32 weeks (6 weeks +6 months). A feasibility analysis was performed in addition. Results 29 of 38 women with severe hypertensive disorder of pregnancy and 38 postpartum women in the reference group were included in the analysis (intervention group n=14; control group n=15; reference group n=38). Adherence to a) the nutritional counselling and b) the intensive cardiovascular exercise programme was 73% and 79% respectively. A clinically significant difference (d=0.65) in pulse wave velocity between the intervention and control groups was found after 6 months (6.360.76 vs. 7.332.25m/s; group x time: p=0.632). The PWV of the intervention group corresponded to that of the reference group at the end of the study (6.360.76m/s vs. 6.50.70; d=0.19), while the results in the control group differed markedly from this (7.332.25m/s; d=0.56). Conclusion The study documents the feasibility of lifestyle intervention with physical exercise after delivery (starting 6 weeks postpartum). The intervention showed a significant clinical effect by reducing arterial stiffness to the level of the reference group. Before this intervention can be included in the standard of care and prevention, follow-up studies must confirm these results and the medium-term effects on cardiovascular risk. Zusammenfassung Hintergrund Frauen mit Z.n. hypertensiven Schwangerschaftserkrankungen haben ein deutlich erhohtes Lebenszeitrisiko fur kardiovaskulare Morbiditat und Mortalitat. Die arterielle Steifigkeit gilt dabei als ein Zielparameter fur die Reduktion des kardiovaskularen Risikos und kann durch Lebensstilveranderungen modifiziert werden. Methoden Im Rahmen einer prospektiven, randomisierten, kontrollierten Interventionsstudie wurde beginnend 6 Wochen post partum der Effekt einer Ernahrungsintervention kombiniert mit einem 6-monatigen intensiven Herz-Kreislauf-Trainingsprogramm auf die arterielle Steifigkeit mittels Pulswellengeschwindigkeit (PWV) bei 38 Frauen mit schwerer hypertensiver Schwangerschaftserkrankung ([Pfropf-]Praeklampsie und/oder HELLP-Syndrom) untersucht. Ebenso wurde als Referenz eine Gruppe mit postpartalen Frauen ohne Schwangerschaftskomplikationen oder bekanntem kardiovaskularen Risiko gebildet und die arterielle Steifigkeit mittels PWV am Entbindungszeitpunkt untersucht. Die PWV wurde in der Interventions- und Kontrollgruppe innerhalb einer Woche nach Entbindung sowie nach 32 Wochen (6 Wochen +6 Monate) bestimmt. Zusatzlich wurde eine Machbarkeitsanalyse durchgefuhrt. Ergebnisse 29 von 38 Frauen mit schwerer hypertensiver Schwangerschaftserkrankung sowie 38 postpartale Frauen der Referenzgruppe wurden in die Analyse eingeschlossen (Interventionsgruppe n=14; Kontrollgruppe n=15; Referenzgruppe n=38). Die Adharenz zur a) Ernahrungsberatung und b) dem intensiven Herz-Kreislauf-Trainingsprogramm betrug 73% bzw. 79%. Es zeigte sich ein klinisch relevanter Unterschied (d=0,65) in der Pulswellengeschwindigkeit nach 6 Monaten zwischen der Interventions- und Kontrollgruppe (6,36 +/- 0,76 vs. 7,33 +/- 2,25m/s; Gruppe x Zeit: p=0,632). Die PWV der Interventionsgruppe entsprach am Studienende der Referenzgruppe (6,36 +/- 0,76m/s vs. 6,5 +/- 0,70; d=0,19), wahrenddessen sich die Werte der Kontrollgruppe deutlich von selbiger unterschieden (7,33 +/- 2,25m/s; d=0,56). Schlussfolgerung Die Studie dokumentiert die Machbarkeit einer Lifestyleintervention mit korperlichem Training nach dem Wochenbett (Start 6 Wochen post partum). Dabei zeigte die Intervention einen relevanten klinischen Effekt durch Senkung der arteriellen Steifigkeit auf das Niveau der Referenzgruppe. Bevor diese Intervention in den Versorgungs- und Praventionsstandard ubernommen werden kann, mussen Follow-up-Studien diese Ergebnisse und mittelfristige Effekte auf das kardiovaskulare Risiko bestatigen.
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