The Impact of Tumor Cell Proliferation on Occult Micrometastases, Tumor Recurrence and Patient Outcome Following Resection for Liver Malignancies

被引:7
作者
Andreou, A. [1 ]
Schmelzle, M. [1 ]
Sauer, I. M. [1 ]
Bahra, M. [1 ]
Pratschke, J. [1 ]
机构
[1] Charite Univ Med Berlin, Campus Virchow Klinikum, Chirurg Klin, Campus Charite Mitte 1, Augustenburger Pl 1, D-13353 Berlin, Germany
来源
ZENTRALBLATT FUR CHIRURGIE | 2016年 / 141卷 / 04期
关键词
Leberregeneration; Lebertumor; Leberresektion; liver resection; liver tumor; liver regeneration; METASTATIC COLORECTAL-CANCER; PORTAL-VEIN EMBOLIZATION; SMALL HEPATOCELLULAR CARCINOMAS; OXALIPLATIN-BASED CHEMOTHERAPY; ENDOTHELIAL GROWTH-FACTOR; PARTIAL-HEPATECTOMY; SURGICAL RESECTION; 2-STAGE HEPATECTOMY; ANGIOGENIC FACTORS; PREOPERATIVE CHEMOTHERAPY;
D O I
10.1055/s-0042-108592
中图分类号
R61 [外科手术学];
学科分类号
摘要
Zusammenfassung Patienten mit malignen Lebertumoren werden regelma ss ig einer partiellen Hepatektomie im Rahmen von kurativen Therapiekonzepten unterzogen. Limitierend fur die Langzeitprognose dieser Patienten ist das haufige Auftreten von Tumorrezidiven. Aktuelle klinische und experimentelle Daten legen nahe, dass zellulare und molekulare Veranderungen wahrend der nachfolgenden Regeneration des verbleibenden Leberparenchyms einen Proliferationsreiz auf okkulte Mikrometastasen und zirkulierende Tumorzellen ausuben und dadurch die Entwicklung einer Rezidiverkrankung begunstigen. Wachstumsfaktoren und Zytokine, die eine essenzielle Rolle fur die Leberregeneration spielen, wurden ebenfalls mit Tumorwachstum und Metastasierung in Verbindung gebracht. Die genauen Mechanismen der Interaktion zwischen regenerierendem Lebergewebe und Tumorzellproliferation bleiben jedoch weiterhin ungeklart und sind mogliche Angriffspunkte fur zukunftige adjuvante Therapien mit dem Ziel, das rezidivfreie uberleben von Patienten nach onkologischer Leberresektion zu verbessern. Abstract Liver resection is currently considered to be essential part of the curative treatment of primary and secondary liver malignancies. However, long-term survival in these patients is limited by the high incidence of tumor recurrence. Recent clinical and experimental studies have indicated that cellular and molecular mechanisms associated with liver regeneration after partial hepatectomy may have a proliferative effect on occult micrometastases and circulating tumor cells and are thus responsible for recurrent disease. Growth factors and cytokines involved in liver regeneration have also been shown to influence tumour growth and metastasis. However, the underlying mechanisms explaining the interactions between regenerating liver tissue and tumour cell proliferation remain unclear. The development of modern agents specifically targeting these processes may improve disease-free and overall survival rates after oncological hepatectomy.
引用
收藏
页码:375 / 382
页数:8
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