Switching Therapy from Ranibizumab and/or Bevacizumab to Aflibercept in Neovascular Age-Related Macular Degeneration (AMD): One-Year Results

被引:4
作者
Pfau, M. [1 ]
Fassnacht-Riederle, H. M. [2 ]
Freiberg, F. J. [2 ]
Wons, J. B. [2 ]
Wirth, M. [2 ]
Becker, M. D. [2 ]
Michels, S. [2 ]
机构
[1] Univ Klinikum Bonn, Augenklin, Bonn, Germany
[2] Stadtspital Triemli, Augenklin, Zurich, Switzerland
关键词
Retina; Pharmakologie; Pathologie; retina; pharmacology; pathology; ENDOTHELIAL GROWTH-FACTOR; INTRAVITREAL AFLIBERCEPT; EYES; NONRESPONDERS; TACHYPHYLAXIS; VERTEPORFIN; ANTIBODIES; OUTCOMES; TREAT; FLUID;
D O I
10.1055/s-0042-101348
中图分类号
R77 [眼科学];
学科分类号
100212 ;
摘要
Zusammenfassung Hintergrund: Bei der Studie handelt es sich um eine retrospektive Auswertung des klinischen Effekts eines Therapiewechsels zu Aflibercept in Patienten mit neovaskularer altersabhangiger Makuladegeneration (AMD), welche zuvor mangelndes Ansprechen auf eine Therapie mit Ranibizumab und/oder Bevacizumab aufwiesen. Patienten und Methoden: In die Studie wurden 96 Augen mit neovaskularer altersabhangiger Makuladegeneration (AMD) eingeschlossen, die mit Ranibizumab und/oder Bevacizumab (T&E, Treat and Extend) vorbehandelt wurden und ein mangelndes Ansprechen auf die Therapie zeigten. Als mangelndes Ansprechen wurde hierbei ein rezidivbedingtes Injektionsintervall von <6 Wochen definiert oder dauerhaft persistierende intra- und/oder subretinale Flussigkeit oder persistierende Pigmentepithelabhebungen (PED). Die Patienten wurden fur 12 Monate nach Therapieumstellung nachverfolgt. Die Veranderung der zentralen Netzhautdicke (CRT) wurde als primarer Endpunkt definiert. Weitere Endpunkte waren die axiale Hohe von PEDs und das Injektionsintervall. Ergebnisse: Als primarer Endpunkt zeigte sich eine signifikante Abnahme der durchschnittlichen CRT 12 Monate nach Therapieumstellung auf Aflibercept (-31,36 mu m; SD 70,64 mu m; p<0,001; Wilcoxon-Nemenyi-McDonald-Thompson-post-hoc-Test). Als weiterer morphologischer Endpunkt zeigte sich eine signifikante Verringerung der durchschnittlichen axialen PED-Hohe (-34,10 mu m; SD +/- 91,90 mu m; p<0,001) von 207,82 mu m (SD +/- 148,12 mu m) auf 173,72 mu m (SD +/- 132,30 mu m). Gleichzeitig verlangerte sich das durchschnittliche Injektionsintervall signifikant (p<0,001; Friedman-Test) von 1,30 Monaten (SD +/- 0,19 Monate) vor Therapiewechsel auf 1,67 Monate (SD +/- 0,19 Monate) nach 12 Monaten. Der bestkorrigierte Visus (BCVA) als funktioneller Endpunkt hat sich hingegen durch die Therapieumstellung auf Aflibercept nach 12 Monaten (+0,36 ETDRS-Buchstaben; SD +/- 16,94 ETDRS-Buchstaben; p=0,0972) nicht signifikant verbessert. Schlussfolgerung: Bei Patienten mit neovaskularer AMD, die zunachst ein ungenugendes Ansprechen auf Ranibizumab und/oder Bevacizumab aufweisen, zeigt sich ein klinischer Nutzen durch eine Therapieumstellung auf Aflibercept. Neben morphologischen Verbesserungen, wie der Abnahme der CRT und der Hohe von PEDs, lie ss sich eine Verlangerung des durchschnittlichen Injektionsintervalls beobachten. Eine Verbesserung des Visus zeigt sich auch nach 1 Jahr hingegen nicht. Abstract Background: The presented study is a retrospective evaluation of switching therapy from ranibizumab and/or bevacizumab to aflibercept in neovascular age-related macular degeneration in patients who had previously given an insufficient response to therapy with ranibizumab and/or bevacizumab. Patients and Methods: 96 eyes with neovascular age-related macular degeneration (AMD) were included, which had been pretreated with ranibizumab and/or bevacizumab (T&E), but had responded insufficiently. An injection interval of less than six weeks or permanently persisting intra- and/or subretinal fluid or persistent pigment epithelial detachments (PED) were defined as an insufficient response. The patients were followed for 12 months after switching therapy to aflibercept. The change in central retinal thickness (CRT) was defined as the primary endpoint. Other endpoints were the axial height of PEDs and the injection interval. Results: The primary endpoint, the average CRT, was significantly decreased twelve months after switching therapy to aflibercept (Wilcoxon Nemenyi-McDonald-Thompson post-hoc analysis -31.36 mu m; SD +/- 70.64 mu m; p<0.001). Another morphological endpoint, the average axial height of PEDs, also decreased significantly (-34.10 mu m; SD +/- 91.90 mu m, p<0.001) from 207.82 mu m (SD +/- 148.12 mu m) at baseline to 173.72 mu m (SD +/- 132.30 mu m) at month 12. Moreover, the average injection interval increased significantly (p<0.001; Friedman test) from 1.30 months (SD +/- 0.19 months) before switching therapy to 1.67 months (SD +/- 0.19 months) at month 12 after switching therapy to aflibercept. However, the best corrected visual acuity (BCVA) as a functional endpoint did not significantly improve (+0.36 ETDRS letters=0.0972p; SD +/- 16.94 ETDRS letters). Conclusion: In patients with neovascular AMD, who had initially exhibited an inadequate response to ranibizumab and/or bevacizumab, switching therapy to aflibercept improves clinical outcome measures. Besides morphological improvements, such as the decrease of the CRT and the axial height of PEDs, the average injection interval was prolonged. However, visual acuity did not improve.
引用
收藏
页码:945 / 950
页数:6
相关论文
共 36 条
  • [1] INCREASED VASCULAR ENDOTHELIAL GROWTH-FACTOR LEVELS IN THE VITREOUS OF EYES WITH PROLIFERATIVE DIABETIC-RETINOPATHY
    ADAMIS, AP
    MILLER, JW
    BERNAL, MT
    DAMICO, DJ
    FOLKMAN, J
    YEO, TK
    YEO, KT
    [J]. AMERICAN JOURNAL OF OPHTHALMOLOGY, 1994, 118 (04) : 445 - 450
  • [2] VASCULAR ENDOTHELIAL GROWTH-FACTOR IN OCULAR FLUID OF PATIENTS WITH DIABETIC-RETINOPATHY AND OTHER RETINAL DISORDERS
    AIELLO, LP
    AVERY, RL
    ARRIGG, PG
    KEYT, BA
    JAMPEL, HD
    SHAH, ST
    PASQUALE, LR
    THIEME, H
    IWAMOTO, MA
    PARK, JE
    NGUYEN, HV
    AIELLO, LM
    FERRARA, N
    KING, GL
    [J]. NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE, 1994, 331 (22) : 1480 - 1487
  • [3] Comparison of Ranibizumab and Bevacizumab for Neovascular Age-Related Macular Degeneration According to LUCAS Treat-and-Extend Protocol
    Berg, Karina
    Pedersen, Terje R.
    Sandvik, Leiv
    Bragadottir, Ragnheidur
    [J]. OPHTHALMOLOGY, 2015, 122 (01) : 146 - 152
  • [4] RESPONSE OF PIGMENT EPITHELIAL DETACHMENTS TO INTRAVITREAL AFLIBERCEPT AMONG PATIENTS WITH TREATMENT-RESISTANT NEOVASCULAR AGE-RELATED MACULAR DEGENERATION
    Broadhead, Geoffrey K.
    Hong, Thomas
    Zhu, Meidong
    Li, Haitao
    Schlub, Timothy E.
    Wijeyakumar, Wijeyanthy
    Chang, Andrew A.
    [J]. RETINA-THE JOURNAL OF RETINAL AND VITREOUS DISEASES, 2015, 35 (05): : 975 - 981
  • [5] Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration
    Brown, David M.
    Kaiser, Peter K.
    Michels, Mark
    Soubrane, Gisele
    Heier, Jeffrey S.
    Kim, Robert Y.
    Sy, Judy P.
    Schneider, Susan
    [J]. NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE, 2006, 355 (14) : 1432 - 1444
  • [6] Ranibizumab versus Verteporfin Photodynamic Therapy for Neovascular Age-Related Macular Degeneration: Two-Year Results of the ANCHOR Study
    Brown, David M.
    Michels, Mark
    Kaiser, Peter K.
    Heier, Jeffrey S.
    Sy, Judy P.
    Ianchulev, Tsontcho
    [J]. OPHTHALMOLOGY, 2009, 116 (01) : 57 - 65
  • [7] Alternative treatments to inhibit VEGF in age-related choroidal neovascularisation: 2-year findings of the IVAN randomised controlled trial
    Chakravarthy, Usha
    Harding, Simon P.
    Rogers, Chris A.
    Downes, Susan M.
    Lotery, Andrew J.
    Culliford, Lucy A.
    Reeves, Barnaby C.
    [J]. LANCET, 2013, 382 (9900) : 1258 - 1267
  • [8] Tachyphylaxis during treatment of exudative age-related macular degeneration with ranibizumab
    Eghoj, Maria Salling
    Sorensen, Torben Lykke
    [J]. BRITISH JOURNAL OF OPHTHALMOLOGY, 2012, 96 (01) : 21 - 23
  • [9] "TREAT AND EXTEND" DOSING OF INTRAVITREAL ANTIVASCULAR ENDOTHELIAL GROWTH FACTOR THERAPY FOR TYPE 3 NEOVASCULARIZATION/RETINAL ANGIOMATOUS PROLIFERATION
    Engelbert, Michael
    Zweifel, Sandrine A.
    Freund, K. Bailey
    [J]. RETINA-THE JOURNAL OF RETINAL AND VITREOUS DISEASES, 2009, 29 (10): : 1424 - 1431
  • [10] Effect of aflibercept in insufficient responders to prior anti-VEGF therapy in neovascular AMD
    Fassnacht-Riederle, Heidi
    Becker, Matthias
    Graf, Nicole
    Michels, Stephan
    [J]. GRAEFES ARCHIVE FOR CLINICAL AND EXPERIMENTAL OPHTHALMOLOGY, 2014, 252 (11) : 1705 - 1709