Influence of Pregnancy-Related Conditions on Human Epididymis Protein 4 Serum Levels in Comparison to CA 125-a Prospective Cohort Trial

被引:0
作者
Azim, Samira Abdel [1 ]
Mutz-Dehbalaie, Irene [1 ]
Wieser, Verena [1 ]
Berger, Astrid [1 ]
Boettcher, Bettina [2 ]
Fiegl, Heidi [3 ]
Marth, Christian [1 ]
Widschwendter, Andreas [1 ]
机构
[1] Med Univ Innsbruck, Dept Obstet & Gynecol, Anichstr 35, A-6020 Innsbruck, Austria
[2] Med Univ Innsbruck, Dept Gynecol Endocrinol & Reprod Med, Innsbruck, Austria
[3] Med Univ Innsbruck, Dept Gynecol & Obstet, Lab Clin Biochem, Innsbruck, Austria
关键词
HE4; CA; 125; pregnancy; tumor marker; biomarker; adnexal mass; Schwangerschaft; Tumormarker; Biomarker; Adnextumor; OVARIAN-CANCER; ADNEXAL MASSES; DIAGNOSTIC PERFORMANCES; EPITHELIAL OVARIAN; TUMOR-MARKER; HE-4; CA125; PREDICTION;
D O I
10.1055/a-1475-4296
中图分类号
R71 [妇产科学];
学科分类号
100211 ;
摘要
Introduction HE4 and CA 125, two established biomarkers for assessing adnexal masses in non-pregnant women, are hardly investigated in pregnancy, especially in pregnancy-associated conditions. The aim was to evaluate HE4 and CA 125 levels in the course of pregnancy and to assess the impact of pregnancy disorders, contractions and rupture of membranes on HE4 and CA 125 serum levels in order to use these parameters for evaluation of adnexal masses in pregnancy. Patients and Methods Blood samples (n=238) of 201 women seen at the Medical University of Innsbruck, Austria, were prospectively obtained during pregnancy and postpartum. Serum concentrations of HE4 and CA 125 were analyzed. ROMA index was calculated by the premenopausal formula. Results HE4 serum levels were highest in the third trimester. Contractions (p<0.001), rupture of membranes (p=0.005) and pregnancy-associated diseases (p=0.003) were associated with higher HE4 levels. As much as 97.5% of HE4 measurements remained below the recommended cut-off for premenopausal women (70pmol/l). CA 125 levels were not altered by pregnancy-associated conditions. Generally, CA 125 exhibited a wider serum level variability, exceeding the established cut-off of 35U/ml in 16.4%. Conclusions HE4 serum levels are influenced by several pregnancy-related conditions leading to significantly higher levels in these cases. Despite differing medians according to trimester, the 95th percentile cut-offs and almost all maximum values during the entire course of pregnancy were below the established cut-off for premenopausal women. It was also superior to the performance of ROMA index. Therefore, HE4 can be used as a valuable negative predictive marker for the assessment of adnexal masses during pregnancy. Zusammenfassung Einleitung Die Anderungen von HE4 and CA 125, 2 etablierten Biomarkern fur die Evaluierung von Adnextumoren in nicht schwangeren Frauen, wurden bislang kaum wahrend der Schwangerschaft untersucht, vor allem nicht im Zusammenhang mit schwangerschaftsbedingten Erkrankungen. Ziel dieser Studie war es, den HE4- und CA-125-Serumspiegel im Verlauf der Schwangerschaft zu messen und die Auswirkungen von schwangerschaftsbedingten Erkrankungen, Wehentatigkeit und Blasensprung auf die HE4- und CA-125-Serumspiegel auszuwerten, um diese Parameter fur die Evaluierung von Adnexbefunden wahrend der Schwangerschaft einzusetzen. Patienten und Methoden Von 201 Frauen, die an der Medizinischen Universitat Innsbruck, osterreich vorstellig waren, wurden Blutproben (n=238) prospektiv wahrend der Schwangerschaft sowie nach der Entbindung entnommen. Die Serumkonzentrationen von HE4 und CA 125 wurden ausgewertet. Der jeweilige ROMA-Index wurde anhand der pramenopausalen Formel kalkuliert. Ergebnisse Die hochsten Werte des HE4-Serumspiegels wurden im 3.Trimenon gemessen. Wehentatigkeit (p<0,001), Blasensprung (p=0,005) und schwangerschaftsbedingte Erkrankungen (p=0,003) waren ebenfalls mit hoheren HE4-Werte assoziiert. Fast 97,5% der gemessenen HE4-Werte blieben aber unter dem empfohlenen Cut-off-Wert fur pramenopausale Frauen (70pmol/l). Schwangerschaftsbedingte Erkrankungen hatten keine Auswirkung auf die Hohe der CA-125-Werte. Die Variabilitat der Serumwerte war aber fur CA-125-Werte gro ss er, und bei 16,4% der Patientinnen wurde der etablierte Cut-off-Wert von 35U/ml uberschritten. Schlussfolgerungen Mehrere schwangerschaftsbedingte Erkrankungen wirkten sich auf die HE4-Serumwerte aus, und die Serumwerte waren bei diesen Patientinnen signifikant erhoht. Obwohl sich die Medianwerte je nach Trimenon unterschieden, blieben die Cut-off-Werte des 95. Perzentils sowie fast alle Maximalwerte wahrend der gesamten Schwangerschaftsdauer unter den etablierten Cut-off-Werten fur pramenopausale Frauen. Die Leistungsfahigkeit dieser Werte ubertraf sogar die Aussagekraft des ROMA-Indexes. Damit stellen HE4-Werte einen nutzlichen negativen pradiktiven Marker bei der Einschatzung von Adnexbefunden wahrend der Schwangerschaft dar.
引用
收藏
页码:1047 / 1054
页数:8
相关论文
共 28 条
[1]   Gynaecologic cancer complicating pregnancy: An overview [J].
Amant, Frederic ;
Brepoels, Lieselot ;
Halaska, Michael J. ;
Gziri, Mina Mhallem ;
Van Calsteren, Kristel .
BEST PRACTICE & RESEARCH CLINICAL OBSTETRICS & GYNAECOLOGY, 2010, 24 (01) :61-79
[2]   Ovarian carcinoma associated with pregnancy: A clinicopathologic analysis of 23 cases and review of the literature [J].
Behtash N. ;
Karimi Zarchi M. ;
Modares Gilani M. ;
Ghaemmaghami F. ;
Mousavi A. ;
Ghotbizadeh F. .
BMC Pregnancy and Childbirth, 8 (1)
[3]   Predictors of persistence of adnexal masses in pregnancy [J].
Bernhard, LM ;
Klebba, PK ;
Gray, DL ;
Mutch, DG .
OBSTETRICS AND GYNECOLOGY, 1999, 93 (04) :585-589
[4]   Human epididymis protein 4 reference limits and natural variation in a Nordic reference population [J].
Bolstad, Nils ;
Oijordsbakken, Miriam ;
Nustad, Kjell ;
Bjerner, Johan .
TUMOR BIOLOGY, 2012, 33 (01) :141-148
[5]   The use of HE4 in the prediction of ovarian cancer in Asian women with a pelvic mass [J].
Chan, Karen K. L. ;
Chen, Chi-An ;
Nam, Joo-Hyun ;
Ochiai, Kazunori ;
Wilailak, Sarikapan ;
Choon, Aw-Tar ;
Sabaratnam, Subathra ;
Hebbar, Sudarshan ;
Sickan, Jaganathan ;
Schodin, Beth A. ;
Sumpaico, Walfrido W. .
GYNECOLOGIC ONCOLOGY, 2013, 128 (02) :239-244
[6]  
Dakubo GD., 2017, CANC BIOMARKERS BODY
[7]   Human Epididymis Protein 4 (HE4) Reference Limits in Polish Population of Healthy Women, Pregnant Women, and Women with Benign Ovarian Tumors [J].
Gasiorowska, Emilia ;
Kluz, Tomasz ;
Lipski, Dawid ;
Warchol, Wojciech ;
Tykarski, Andrzej ;
Nowak-Markwitz, Ewa .
DISEASE MARKERS, 2019, 2019
[8]  
Gucer F, 2015, EUR J GYNAECOL ONCOL, V36, P406
[9]   Physiologic variations of serum tumor markers in gynecological malignancies during pregnancy: a systematic review [J].
Han, Sileny N. ;
Lotgerink, Anouk ;
Gziri, Mina Mhallem ;
Van Calsteren, Kristel ;
Hanssens, Myriam ;
Amant, Frederic .
BMC MEDICINE, 2012, 10
[10]   Evaluation of biomarker panels for early stage ovarian cancer detection and monitoring for disease recurrence [J].
Havrilesky, Laura J. ;
Whitehead, Clark M. ;
Rubatt, Jennifer M. ;
Cheek, Robert L. ;
Groelke, John ;
He, Qin ;
Malinowski, Douglas P. ;
Fischer, Timothy J. ;
Berchuck, Andrew .
GYNECOLOGIC ONCOLOGY, 2008, 110 (03) :374-382