Verantwortung fur die eigene Gesundheit. Eine interdisziplin re Diskussion am Beispiel der Adipositas

被引:1
作者
Ried, J. [1 ,2 ]
Dabrock, P. [2 ]
Schneider, D. [1 ,3 ]
Voit, W. [3 ]
Rief, W. [4 ]
Hilbert, A. [1 ,4 ]
机构
[1] Univ Marburg, ELSA Nachwuchsforschergrp, D-35037 Marburg, Germany
[2] Univ Marburg, Fachbereich Evangel Theol, D-35037 Marburg, Germany
[3] Univ Marburg, Fachbereich Rechtswissensch, D-35037 Marburg, Germany
[4] Univ Marburg, Fachbereich Psychol, D-35032 Marburg, Germany
关键词
Eigenverantwortung; Pravention; Adipositas; Gesundheitsverhalten; personal responsibility; prevention; obesity; health behaviour; CHILDHOOD OBESITY; SOCIOECONOMIC-STATUS; PRIMARY PREVENTION; HEALTH-PROMOTION; PERSONAL RESPONSIBILITY; SELF-EFFICACY; WEIGHT CHANGE; CHILDREN; ADOLESCENTS; EMPOWERMENT;
D O I
10.1055/s-0029-1233471
中图分类号
R1 [预防医学、卫生学];
学科分类号
1004 ; 120402 ;
摘要
Zusammenfassung Eigenverantwortung ist eines der gegenwartig haufigsten Schlagworte der Gesundheitspolitik. Dabei dominiert ein am Prinzip der Verursachung orientiertes Verstandnis von Eigenverantwortung, die haufig im Sinne einer finanziellen Beteiligung des Versicherten an Gesundheitsleistungen interpretiert wird. Der vorliegende Artikel zeigt am Beispiel der Adipositas, einer komplexen Gesundheitsstorung mit multifaktorieller Atiologie, die Schwachen dieses Ansatzes auf und stellt ihm ein ethisch, rechtlich und psychologisch reflektiertes Verstandnis von Eigenverantwortung gegenuber, das auf die Ermoglichung und Aktivierung gesundheitsforderlichen Verhaltens setzt. Damit wird zugleich der Fokus von der Verantwortung fur die Verursachung auf die Verantwortung fur die Veranderung des Gesundheitsstatus verschoben. Die Definition von Eigenverantwortung als objektive Moglichkeit und subjektive Fahigkeit von Individuen, ihren Gesundheitsstatus positiv beeinflussen zu konnen hat insbesondere Implikationen fur die Pravention: Zum einen die Neuausrichtung des zurzeit vorherrschenden verhaltenspraventiven Ansatzes, insbesondere in der Adipositaspravention, zum anderen die vor allem aus rechtlich-politischer Sicht schwierige Einbeziehung einer Vielzahl gesellschaftlicher Akteure in die praventiven Bemuhungen. Die Erweiterung individueller Handlungsmoglichkeiten durch die Forderung personlicher Kompetenzen und durch Gestaltung der das Verhalten beeinflussenden Umweltgro ss en ist eine Erfolg versprechende, angemessene und ethisch gebotene Strategie der Pravention. Abstract Personal respsonsibility is a prevailing catchword in health policy. Following a predominant understanding which is oriented at the principle of causation, personal responsibility is interpreted in economic terms: Patients should be given a share in the costs of their treatment in cases when they are jointly responsible for their illnesses. Considering obesity as an example of a complex health condition with a multifactorial aetiology, the present study identifies the weaknesses of this approach. In the following, an ethical, legal and psychological reflected understanding of personal responsibility, which aims at enabling and activating health promoting behaviour, is developed. Consequently, the focus has to be shifted from the responsibility for the causation of a health disorder to the responsibility for the modification of the health status. The definition of personal responsibility as the possibility and capability of individuals to influence their health status in a positive way has implications for prevention: First, a reorientation of the currently predominant model of obesity prevention which focuses on individual behaviour and second, the inclusion of various (social, political, economical) stakeholders in preventive efforts. Extending the possibilities of individual acting by promoting capabilities and modifying environmental factors that have an effect on individual behaviour is a promising, appropriate and ethically sound strategy of prevention.
引用
收藏
页码:E98 / E107
页数:10
相关论文
共 73 条
  • [61] Weight change, weight cycling and mortality in the ERFORT male cohort study
    Rzehak, Peter
    Meisinger, Christa
    Woelke, Gabriele
    Brasche, Sabine
    Strube, Gert
    Heinrich, Joachim
    [J]. EUROPEAN JOURNAL OF EPIDEMIOLOGY, 2007, 22 (10) : 665 - 673
  • [62] Socioeconomic status and adiposity in childhood: A systematic review of cross-sectional studies 1990-2005
    Shrewsbury, Vanessa
    Wardle, Jane
    [J]. OBESITY, 2008, 16 (02) : 275 - 284
  • [63] Siegrist J., 2006, Social inequalities in health: New evidence and policy implications
  • [64] Summerbell CD, 2005, COCHRANE DB SYST REV, DOI [10.1002/14651858.CD001871.pub4, 10.1002/14651858.CD001871.pub2, 10.1002/14651858.CD001871.pub3]
  • [65] A review of psychosocial pre-treatment predictors of weight control
    Teixeira, PJ
    Going, SB
    Sardinha, LB
    Lohman, TG
    [J]. OBESITY REVIEWS, 2005, 6 (01) : 43 - 65
  • [66] Empowerment: A goal or a means for health promotion?
    Tengland P.-A.
    [J]. Medicine, Health Care and Philosophy, 2007, 10 (2) : 197 - 207
  • [67] Empowerment: A conceptual discussion
    Tengland, Per-Anders
    [J]. HEALTH CARE ANALYSIS, 2008, 16 (02) : 77 - 96
  • [68] Worldwide trends in childhood overweight and obesity
    Wang, Youfa
    Lobstein, Tim
    [J]. INTERNATIONAL JOURNAL OF PEDIATRIC OBESITY, 2006, 1 (01): : 11 - 25
  • [69] Evidence for a strong genetic influence on childhood adiposity despite the force of the obesogenic environment
    Wardle, Jane
    Carnell, Susan
    Haworth, Claire M. A.
    Plomin, Robert
    [J]. AMERICAN JOURNAL OF CLINICAL NUTRITION, 2008, 87 (02) : 398 - 404
  • [70] Prevention of childhood obesity: Parental self-efficacy and outcome expectancy
    Warschburger, Petra
    Richter, Maria
    [J]. ZEITSCHRIFT FUR GESUNDHEITSPSYCHOLOGIE, 2009, 17 (01): : 22 - 29