Rats are a commonly used animal model for the study of the pathogenesis and novel treatments of glaucoma, which is induced experimentally using invasive, painful procedures. Peribulbar anaesthesia (PBA) is frequently used in people and domestic animals prior to ophthalmic surgeries to provide excellent perioperative analgesia. Our goal was to develop a PBA technique adapted to rat anatomy, improving the welfare of animals used as a model for glaucoma. Eighteen rat cadavers (n = 36 eyes) were used to establish the optimal needle insertion location. Five injection techniques using 0.1 mL/100 g lidocaine 2% and a contrast agent (1:1 volume ratio) were compared via computed tomography (CT). CT images were scored for injectate distribution at four locations: extraconal, intraconal, around the optic nerve and at the orbital fissure (scale 0-8, where 0 = none and 8 = excellent). Median scores using the dorso-medial-75 & DEG; (5; range 2-6) and medial-canthus (4.5; range 2-8) injection techniques were not different from the dorso-medial-45 & DEG; (4; range 3-6) technique and were higher (better distribution) compared with mid-ventral (3; range 2-5) and ventro-lateral (2; range 1-3) techniques. The two superior techniques were used in two experimental rats (n = 4 eyes) to determine the volume of bupivacaine 0.5% necessary to affect corneal touch threshold (CTT) and periocular skin sensitivity (PSS). A volume of 0.05 mL/100 g decreased CTT and PSS for several hours, while a larger volume produced excessively long effects. Dorso-medial-75 & DEG; or medial-canthus PBA using 0.05 mL/100 g bupivacaine are likely to provide ocular and periocular analgesia in rats, with minor transient adverse effects. Les rats sont couramment utilises comme modele animal pour etudier la pathogenese et les nouveaux traitements du glaucome, dont l'induction experimentale implique des procedures invasives et douloureuses. L'anesthesie peribulbaire (APB), qui est frequemment utilisee chez les personnes et les animaux domestiques avant une chirurgie ophtalmique, fournit une excellente analgesie perioperatoire. Notre objectif etait de developper une technique d'APB adaptee a l'anatomie du rat, ameliorant ainsi le bien-etre des animaux utilises comme modele pour le glaucome. Dix-huit cadavres de rat (n = 36 yeux) ont ete utilises pour etablir l'emplacement optimal d'insertion de l'aiguille. Cinq techniques d'injection utilisant 0,1 ml/100 g de lidocaine 2% et un produit de contraste (rapport de volume 1:1) ont ete comparees par tomodensitometrie (TDM). Les images de la TDM ont ete notees quant a la distribution de l'injectat a quatre emplacements: extraconal, intraconal, autour du nerf optique et au niveau de la fissure orbitale (echelle de 0 a 8; 0 = aucune, 8 = excellente). Les scores medians (plage) obtenus a l'aide des techniques d'injection dorso-mediale-75 & DEG; (5; 2-6) et du medial-canthus (4,5; 2-8) n'etaient pas differents de ceux obtenus a l'aide de la technique dorso-mediale-45 & DEG; (4; 3-6) et etaient plus eleves (meilleure distribution) que ceux obtenus avec les techniques medio-ventrale (3; 2-5) et ventro-laterale (2; 1-3). Les deux techniques superieures ont ete utilisees chez deux rats experimentaux (n = 4 yeux) pour determiner le volume de bupivacaine 0,5% necessaire pour affecter le seuil de contact corneen (SCC) et la sensibilite perioculaire de la peau (SPP). Un volume de 0,05 mL/100 g diminuait la SCC et la SPP pendant plusieurs heures, tandis qu'un volume plus important produisait des effets excessivement longs. L'APB dorso-mediale-75 & DEG; ou du medial-canthus utilisant 0,05 mL/100 g de bupivacaine est susceptible de fournir une analgesie oculaire et perioculaire chez les rats ayant des effets indesirables transitoires mineurs. Ratten werden haufig als Tiermodell zur Untersuchung von Pathogenese und neuen Behandlungsmethoden fur das Glaukom verwendet, das experimentell durch invasive, schmerzhafte Verfahren induziert wird. Die peribulbare Anasthesie (PBA) wird haufig bei Menschen und Haustieren vor Augenoperationen fur eine optimale perioperative Analgesie eingesetzt. Unser Ziel war es, im Interesse eines verbesserten Wohlbefindens von als Modell fur Glaukome verwendeten Tieren, eine an die Anatomie von Ratten angepasste PBA-Technik zu entwickeln. Achtzehn Rattenkadaver (n = 36 Augen) wurden verwendet, um die optimale Einstichstelle fur die Nadel zu bestimmen. Funf Injektionstechniken mit 0,1 ml/100 g Lidocain 2% und einem Kontrastmittel (Volumenverhaltnis 1:1) wurden mittels Computertomografie (CT) verglichen. Die CT-Bilder wurden hinsichtlich der Verteilung des Injektionsmaterials an 4 Stellen bewertet: extrakonal, intrakonal, um den Sehnerv herum und an der Orbitalfissur (Skala 0-8; 0 = keine, 8 = ausgezeichnet). Die Medianwerte (Spannweite) der Injektionstechniken dorso-medial-75 & DEG; (5; 2-6) und medial-canthus (4,5; 2-8) unterschieden sich nicht von der Technik dorso-medial-45 & DEG; (4; 3-6) und waren hoher (bessere Verteilung) als bei den Techniken mid-ventral (3; 2-5) und ventro-lateral (2; 1-3). Die beiden uberlegenen Techniken wurden bei zwei Versuchsratten (n = 4 Augen) angewandt, um die Menge an 0,5%igem Bupivacain zu bestimmen, die erforderlich ist, um die Beruhrungsschwelle der Hornhaut (CTT) und die periokulare Hautsensibilitat (PSS) zu beeinflussen. Ein Volumen von 0,05 ml/100 g verringerte die CTT und die PSS fur mehrere Stunden, wahrend ein grosseres Volumen eine ubermassig lange Wirkung zeigte. Dorso-medial-75 & DEG; oder medial-canthus verabreichte PBA unter Verwendung von 0,05 ml/100 g Bupivacain fuhrt bei Ratten wahrscheinlich zu einer okularen und periokularen Analgesie mit geringfugigen vorubergehenden unerwunschten Wirkungen. Las ratas se utilizan habitualmente como modelo animal para estudiar la patogenesis y los nuevos tratamientos del glaucoma, el cual se induce experimentalmente mediante procedimientos invasivos y dolorosos. La anestesia peribulbar (APB) se utiliza con frecuencia en personas y animales domesticos antes de las cirugias oftalmicas para ofrecer una excelente analgesia perioperatoria. Nuestro objetivo era desarrollar una tecnica de ABP adaptada a la anatomia de la rata, mejorando el bienestar de los animales utilizados como modelo para los casos de glaucoma. Se utilizaron 18 cadaveres de rata (n = 36 ojos) para establecer la ubicacion optima de insercion de la aguja. Se compararon cinco tecnicas de inyeccion con 0,1 ml/100 g de lidocaina al 2% y un agente de contraste (relacion de volumen 1:1) mediante tomografia computarizada (TC). Se puntuaron las imagenes de TC para determinar la distribucion del inyectado en 4 localizaciones: extraconal, intraconal, alrededor del nervio optico y en la fisura orbitaria (escala 0-8; 0 = ninguna, 8 = excelente). Las puntuaciones medias (intervalo) con las tecnicas de inyeccion dorso-medial-75 & DEG; (5; 2-6) y medial-canthus (4,5; 2-8) no fueron diferentes de la tecnica dorso-medial-45 & DEG; (4; 3-6) y fueron mas altas (mejor distribucion) respecto a las tecnicas medio-ventral (3; 2-5) y ventro-lateral (2; 1-3). Las dos tecnicas superiores se utilizaron en dos ratas de experimentacion (n = 4 ojos) para determinar el volumen de bupivacaina al 0,5% necesario para afectar al umbral de tacto corneal (CTT) y a la sensibilidad cutanea periocular (PSS). Un volumen de 0,05 mL/100 g disminuyo la CTT y la PSS durante varias horas, mientras que un volumen mayor produjo efectos excesivamente prolongados. Es probable que la PBA dorso-medial-75 & DEG; o medial-canthus utilizando 0,05 mL/100 g de bupivacaina proporcione analgesia ocular y periocular en ratas con efectos adversos transitorios menores.