Are bursal-sided supraspinatus tendon lesions caused by subacromial impingement?

被引:0
作者
Fromm, Sebastian [1 ,3 ]
Lichtenberg, Sven [1 ]
Loew, Markus [1 ]
Habermeyer, Peter [2 ]
Schnetzke, Marc [1 ]
机构
[1] Atos Klin Heidelberg, Deutsch Gelenkzentrum Heidelberg, Heidelberg, Germany
[2] Schulterzentrum Munchen, Munich, Germany
[3] Kaiserstr 51, D-69115 Heidelberg, Germany
来源
OBERE EXTREMITAET-SCHULTER-ELLENBOGEN-HAND-UPPER EXTREMITY-SHOULDER ELBOW HAND | 2024年 / 19卷 / 02期
关键词
Rotator cuff injuries; Bursal-sided tear; Radiography; Pathogenesis; Shoulder impingement; Rotatorenmanschettenverletzungen; Bursaseitige Ruptur; Rontgenaufnahme; Pathogenese; Schulter-Impingement; ROTATOR CUFF TEARS; CRITICAL SHOULDER ANGLE; ARTHROSCOPIC REPAIR; ACROMION INDEX; FOLLOW-UP; ASSOCIATION; OUTCOMES; DECOMPRESSION; MORPHOLOGY; ANATOMY;
D O I
10.1007/s11678-024-00795-7
中图分类号
R826.8 [整形外科学]; R782.2 [口腔颌面部整形外科学]; R726.2 [小儿整形外科学]; R62 [整形外科学(修复外科学)];
学科分类号
摘要
BackgroundMechanical outlet impingement is believed to be a significant factor in the pathogenesis of bursal-sided supraspinatus (SSP) tendon partial tear, a rare and poorly described entity. This relationship has not yet been confirmed.ObjectiveWe compared the radiological impingement parameters between complete, isolated SSP tears and bursal-sided SSP tears. The study hypothesis was that the impingement parameters in the bursal-sided SSP tear group would be significantly more pronounced.Materials and methodsIn total, 43 patients with bursal-sided SSP tendon partial tear (group 1; n = 43) and 43 patients with complete, isolated SSP tendon tear (group 2; n = 43) were included and matched for age (groups 1 and 2: 58 +/- 9 years) and gender (70% male and 30% female patients). Standardized preoperative radiographs (anteroposterior; outlet view) were compared for radiological impingement parameters: critical shoulder angle (CSA), lateral acromial angle (LAA), acromiohumeral index (AHI), acromiohumeral distance (AHD), acromion type according to Bigliani (ATB).ResultsRadiological parameters did not differ significantly between groups: CSA: 36 degrees +/- 4 degrees (group 1) and 36 degrees +/- 4 degrees (group 2); LAA: 79 degrees +/- 6 degrees vs. 80 degrees +/- 8 degrees; AHD: 11 mm +/- 2 mm vs. 10 mm +/- 2 mm. The AHI was 0.7 +/- 0.1 for both groups. Furthermore, ATB II was most common in both groups (group 1 = 74%; group 2 = 63%), followed by ATB I (group 1 = 14%; group 2 = 23%) and ATB III (group 1 = 12%; group 2 = 14%; p = 0.443).ConclusionWe found no difference in radiological impingement parameters between bursal-sided and complete SSP tears and therefore reject the study hypothesis. Mechanical outlet impingement does not seem to play a greater role in the development of bursal-sided lesions compared to complete SSP lesions. HintergrundDas mechanische Outlet-Impingement (MOI) wird als ein bedeutender Faktor bei der Pathogenese von Partialrupturen der bursaseitigen Supraspinatussehne (SSP) betrachtet. Allerdings wurde dieser Zusammenhang bisher nicht bestatigt.ZielZiel der vorliegenden Arbeit war ein Vergleich der radiologischen Impingement-Parameter von Patienten mit vollstandigen, isolierten SSP-Lasionen mit denen von Patienten mit bursaseitigen SSP-Lasionen. Die Studienhypothese bestand darin, dass die Impingement-Parameter in der Gruppe mit bursaseitigen SSP-Rupturen signifikant ausgepragter sein wurden.Material und MethodenIn diese Studie wurden 43 Patienten mit bursaseitigen SSP-Partiallasionen (Gruppe 1; n = 43) und 43 Patienten mit vollstandigen, isolierten Lasionen der SSP-Sehne (Gruppe 2; n = 43) einbezogen. Die Patienten wurden hinsichtlich des Alters (Gruppe 1 und 2: 58 +/- 9 Jahre) und Geschlechts (70 % mannlich, 30 % weiblich) gematcht. Die standardisierten praoperativen Rontgenaufnahmen (a.-p.- und Outlet-Aufnahme) wurden hinsichtlich folgender radiologischer Impingement-Parameter verglichen: kritischer Schulterwinkel (CSA), lateraler Akromialwinkel (LAA), Akromiohumeralindex (AHI), Akromiohumeralabstand (AHD) und Akromiontyp nach Bigliani (ATB).ErgebnisseDie radiologischen Parameter unterschieden sich nicht signifikant (p = 0,371): Der CSA betrug 36 degrees +/- 4 degrees in Gruppe 1 und 36 degrees +/- 4 degrees in Gruppe 2. Der LAA betrug 79 degrees +/- 6 degrees vs. 80 degrees +/- 8 degrees in Gruppe 1 und 2, der AHD betrug 11 mm +/- 2 mm vs. 10 mm +/- 2 mm, und der AHI lag bei 0,70 +/- 0,1 in beiden Gruppen. Ein ATB II war der haufigste beobachtete Typ in beiden Gruppen (Gruppe 1 = 74 %, Gruppe 2 = 63 %), gefolgt von ATB I (Gruppe 1 = 14 %, Gruppe 2 = 23 %) und ATB III (Gruppe 1 = 12 %, Gruppe 2 = 14 %). Dieser Unterschied war statistisch nicht signifikant (p = 0,443).SchlussfolgerungEs fand sich kein Unterschied in den radiologischen Impingement-Parametern zwischen bursaseitigen und vollstandigen SSP-Lasionen, daher verwerfen die Autoren die Studienhypothese. MOI scheint keine grossere Rolle bei der Entwicklung von bursaseitigen im Vergleich zu vollstandigen SSP-Lasionen zu spielen.
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页码:126 / 132
页数:7
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共 45 条
[21]   Locating the rotator cable during subacromial arthroscopy: bursal- and articular-sided anatomy [J].
Zink, Thomas R. ;
Schmidt, Christopher C. ;
Papadopoulos, Dimitrios, V ;
Blake, Ryan J. ;
Smolinski, Michael P. ;
Davidson, Anthony J. ;
Spicer, Christopher S. ;
Miller, Mark C. ;
Smolinski, Patrick J. .
JOURNAL OF SHOULDER AND ELBOW SURGERY, 2021, 30 (07) :S57-S65
[22]   Arthroscopic transtendon repair of partial articular-sided supraspinatus tendon avulsion [J].
Vinanti, Giovanni Battista ;
Rossato, Alberto ;
Scrimieri, Daniele ;
Petrera, Massimo .
KNEE SURGERY SPORTS TRAUMATOLOGY ARTHROSCOPY, 2017, 25 (07) :2151-2156
[23]   The interaction between human rotator cuff tendon and subacromial bursal tissue in co-culture [J].
Tamburini, Lisa M. ;
Levy, Benjamin J. ;
McCarthy, Mary Beth ;
Kriscenski, Danielle E. ;
Cote, Mark P. ;
Applonie, Ryan ;
Lebaschi, Amir ;
Sethi, Paul M. ;
Blaine, Theodore A. ;
Mazzocca, Augustus D. .
JOURNAL OF SHOULDER AND ELBOW SURGERY, 2021, 30 (07) :1494-1502
[24]   Increased levels of inflammatory markers in the subscapularis tendon and joint capsule in patients with subacromial impingement [J].
Farfaras, Stefanos ;
Roshani, Leyla ;
Mulder, Jan ;
Mitsios, Nicholas ;
Hallstrom, Erling K. ;
Kartus, Juri-Toomas .
KNEE SURGERY SPORTS TRAUMATOLOGY ARTHROSCOPY, 2021, 29 (07) :2228-2236
[25]   Increased levels of inflammatory markers in the subscapularis tendon and joint capsule in patients with subacromial impingement [J].
Stefanos Farfaras ;
Leyla Roshani ;
Jan Mulder ;
Nicholas Mitsios ;
Erling K. Hallström ;
Jüri-Toomas Kartus .
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy, 2021, 29 :2228-2236
[26]   Ultrasound guided steroid injection of subacromial bursa: morphologic and clinical effects on patients with supraspinatus tendon calcifications [J].
Baltacioglu, Nurten Andac ;
Toprak, Canan Sanal ;
Soydemir, Efe ;
Dokur, Mehmet Mithat .
MARMARA MEDICAL JOURNAL, 2021, 34 (02) :152-156
[27]   Diagnostic accuracy of clinical tests after subacromial lidocaine injection and ultrasonography for evaluating supraspinatus tendon disorder [J].
Lee, Jansen ;
Lubis, Andri Maruli Tua ;
Aminata, Iman Widya ;
Prasetia, Renaldi .
CLINICS IN SHOULDER AND ELBOW, 2025, 28 (01) :68-76
[28]   The Clinical Results of Arthroscopic Transtendinous Repair of Grade III Partial Articular-Sided Supraspinatus Tendon Tears [J].
Duralde, Xavier A. ;
McClelland, Walter B., Jr. .
ARTHROSCOPY-THE JOURNAL OF ARTHROSCOPIC AND RELATED SURGERY, 2012, 28 (02) :160-168
[29]   Efficacy of threading lasso fixation in repairing partial articular supraspinatus tendon avulsion lesions: a retrospective study [J].
Chen, Sun-Yu ;
Xiao, Zhan-Hao ;
Wang, Jian-Kun .
BMC MUSCULOSKELETAL DISORDERS, 2021, 22 (01)
[30]   Biceps Augmentation Outperforms Tear Completion Repair or In Situ Repair for Bursal-Sided Partial-Thickness Rotator Cuff Tears in a Rabbit Model [J].
Xu, Junjie ;
Li, Yufeng ;
Ye, Zipeng ;
Wu, Chenliang ;
Han, Kang ;
Zheng, Ting ;
Jiang, Jia ;
Yan, Xiaoyu ;
Su, Wei ;
Zhao, Jinzhong .
AMERICAN JOURNAL OF SPORTS MEDICINE, 2022, 50 (01) :195-207