Diagnostic and prognostic biomarkers for pancreatic neuroendocrine neoplasms

被引:0
|
作者
Sonnen, Andreas F. -P. [1 ]
Verschuur, Anna Vera D. [1 ]
Brosens, Lodewijk A. A. [1 ]
机构
[1] Univ Utrecht, Univ Med Ctr Utrecht, Dept Pathol, Utrecht, Netherlands
来源
PATHOLOGIE | 2024年 / 45卷 / SUPPL1期
关键词
Pancreatic neuroendocrine tumor; Pancreatic neuroendocrine carcinoma; Biomarker; Diagnosis; Prognosis; Pankreatische neuroendokrine Tumoren; Pankreatische neuroendokrine Karzinome; Diagnose; Prognose; TUMORS; CARCINOMAS; SURVIVAL; G3;
D O I
10.1007/s00292-024-01393-8
中图分类号
R36 [病理学];
学科分类号
100104 ;
摘要
This review examines the diagnostic and prognostic biomarkers for pancreatic neuroendocrine neoplasms (PanNENs), a heterogeneous group of tumors with expression of neuroendocrine markers. PanNENs include both well-differentiated pancreatic neuroendocrine tumors (PanNETs) and poorly differentiated pancreatic neuroendocrine carcinomas (PanNECs). The diagnosis is confirmed through markers such as chromogranin A, synaptophysin, and INSM1, which establish neuroendocrine differentiation. The World Health Organization classification categorizes PanNENs based on tumor differentiation and proliferative activity (Ki-67 and/or mitotic index) into well-differentiated PanNETs (grade 1 to grade 3) and poorly differentiated PanNECs. In most cases, the morphology and proliferation index are sufficient to distinguish PanNETs from PanNECs. However, distinguishing grade 3 PanNETs from PanNECs can be challenging on the basis of morphology and proliferative activity alone. Additional key diagnostic markers for distinguishing grade 3 PanNET from PanNEC include SSTR2A expression and molecular immunohistochemical markers such as p53, Rb1, menin, ATRX, and DAXX. PanNECs are by definition high-grade tumors with highly aggressive clinical behavior, while PanNETs have a variable prognosis that is difficult to predict using current biomarkers such as tumor grade and size. Several studies have shown that ATRX or DAXX loss is strongly associated with a higher risk of PanNET metastasis and recurrence. They are therefore key prognostic markers in PanNETs. In addition, chromosomal copy number variations can further help assess PanNET aggressiveness and prognosis. Molecular profiling is increasingly important for improving the diagnosis, treatment, and prognosis of PanNENs. In diesem Review werden die diagnostischen und prognostischen Biomarker f & uuml;r pankreatische neuroendokrine Neoplasien (PanNEN) skizziert, eine heterogene Gruppe von Tumoren mit Expression neuroendokriner Marker. PanNEN umfassen sowohl gut differenzierte pankreatische neuroendokrine Tumoren (PanNET) als auch schlecht differenzierte pankreatische neuroendokrine Karzinome (PanNEC). Die Diagnose wird durch Marker wie Chromogranin A, Synaptophysin und INSM1 unterst & uuml;tzt, mit welchen sich die neuroendokrine Differenzierung nachweisen l & auml;sst. In der Klassifikation gem & auml;ss Weltgesundheitsorganisation (WHO) werden PanNEN auf Basis der Tumordifferenzierung und der proliferativen Aktivit & auml;t (Ki-67 und/oder Mitoseindex) in gut differenzierte PanNET (Grad 1 bis Grad 3) und schlecht differenzierte PanNEC unterteilt. In den meisten F & auml;llen reichen Morphologie und Proliferationsindex aus, um PanNET von PanNEC zu unterscheiden. Allerdings k & ouml;nnen PanNET Grad 3 und PanNEC allein auf Basis der Morphologie und Proliferationsaktivit & auml;t schwer zu differenzieren sein. Wichtige zus & auml;tzliche Marker zur Unterscheidung von PanNET G3 und PanNEC umfassen die Expression von SSTR2A und molekulare immunhistochemische Marker wie p53, Rb1, Menin, ATRX und DAXX. PanNEC sind per Definition hochgradige Tumoren mit sehr aggressiven klinischen Verl & auml;ufen. Im Gegensatz dazu ist die Prognose von PanNET sehr variabel und mit den derzeit verwendeten Biomarkern wie Tumorgrad und -gr & ouml;ss e schwer vorherzusagen. Mehrere Studien haben gezeigt, dass der Verlust von ATRX und DAXX stark mit einem h & ouml;heren Risiko f & uuml;r Metastasen und Rezidive verbunden ist. Sie sind daher wichtige prognostische Marker bei PanNET. Dar & uuml;ber hinaus k & ouml;nnen chromosomale Kopienzahlvariationen dazu beitragen, die Aggressivit & auml;t und Prognose von PanNET besser einzusch & auml;tzen. Molekulare Profile gewinnen zunehmend an Bedeutung zur Verbesserung von Diagnose, Behandlung und Prognose von PanNEN.
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页码:74 / 82
页数:9
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