Association between lipoprotein(a) and cardiovascular disease in patients undergoing coronary angiography

被引:0
作者
Shama, Azhi [1 ]
Xu, Chunmei [1 ]
Huang, Yingying [1 ]
Ma, Chunlan [1 ]
Hu, Jingyue [7 ]
Li, Zhuxin [1 ,2 ]
Zeng, Chunyu [1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,6 ]
机构
[1] Third Mil Med Univ, Army Med Univ, Daping Hosp, Dept Cardiol, Chongqing, Peoples R China
[2] Chongqing Inst Cardiol, Chongqing Cardiovasc Clin Res Ctr, Chongqing Key Lab Hypertens Res, Chongqing, Peoples R China
[3] Third Mil Med Univ, Army Med Univ, State Key Lab Trauma Burns & Combined Injury, Daping Hosp,Dept Shock & Transfus, Chongqing, Peoples R China
[4] Fujian Med Univ, Union Hosp, Heart Ctr Fujian Prov, Fuzhou, Fujian, Peoples R China
[5] Chongqing Gen Hosp, Dept Cardiol, Chongqing, Peoples R China
[6] Univ Chinese Acad Sci, Chinese Acad Sci, Cardiovasc Res Ctr, Chongqing Coll, Chongqing, Peoples R China
[7] Third Mil Med Univ, Daping Hosp, Dept Neurol, Army Med Univ, Chongqing, Peoples R China
关键词
Lipoprotein(a); Coronary artery disease; Premature coronary artery disease; Coronary angiography; Percutaneous coronary intervention; Koronare Herzkrankheit; Vorzeitige koronare Herzkrankheit; Koronararteriographie; Perkutane Koronarintervention; OUTCOMES; LP(A); RISK;
D O I
10.1007/s00059-024-05247-0
中图分类号
R5 [内科学];
学科分类号
1002 ; 100201 ;
摘要
ObjectiveMany previous studies reported the relationship between lipoprotein(a) and cardiovascular disease, but the conclusions were controversial. The aim of our study was to retrospectively investigate the association between lipoprotein(a) and cardiovascular disease in patients undergoing coronary angiography.MethodsWe collected and compared clinical information of patients hospitalized for coronary angiography. Multivariable hierarchical logistic regression was used to evaluate the association between lipoprotein(a) and cardiovascular disease in patients undergoing coronary angiography.ResultsThere were no significant differences in gender, hypertension, APOA1, smoking, hyperuricemia, obesity, acute myocardial infarction (AMI), cardiac insufficiency, family history of diabetes, or family history of hyperlipidemia among the four groups of lipoprotein(a). Elevated lipoprotein(a) does not increase the risk of hypertriglyceridemia, while elevated lipoprotein(a) increases the risk of high total cholesterol and high low-density lipoprotein cholesterol (LDL-c). Elevated lipoprotein(a) increases the risk of diabetes and premature coronary artery disease (CAD). Elevated lipoprotein(a) increases the incidence of CAD, multivessel lesions, and percutaneous coronary intervention (PCI). Multivariate logistic regression analysis further showed that elevated lipoprotein(a) increases the incidence of high total cholesterol, high LDL-c, diabetes, CAD, premature CAD, multivessel lesions, and PCI.ConclusionThe findings indicated that elevated lipoprotein(a) had no obvious relationship with hypertension and obesity. Elevated lipoprotein(a) increases the risk of high total cholesterol, high LDL-c, and premature CAD, and increases the occurrence and severity of coronary heart disease. ZielIn vielen vorangegangenen Studien wurde & uuml;ber den Zusammenhang zwischen Lipoprotein(a) und kardiovaskul & auml;ren Erkrankungen berichtet, aber die Schlussfolgerungen waren widerspr & uuml;chlich. Ziel der vorliegenden Studie war es, retrospektiv den Zusammenhang zwischen Lipoprotein(a) und kardiovaskul & auml;ren Erkrankungen bei Patienten zu untersuchen, bei denen eine Koronarangiographie durchgef & uuml;hrt wurde.MethodenDazu wurden klinische Daten der Patienten erfasst und verglichen, die zur Koronarangiographie station & auml;r aufgenommen wurden. Mithilfe der multivariablen hierarchischen logistischen Regression wurde der Zusammenhang zwischen Lipoprotein(a) und kardiovaskul & auml;ren Erkrankungen bei Patienten, die zur Koronarangiographie kamen, untersucht.ErgebnisseEs bestanden keine wesentlichen Unterschiede in Bezug auf Geschlecht, Hypertonie, APOA1, Rauchen, Hyperurik & auml;mie, Adipositas, akuten Myokardinfarkt (AMI), Herzinsuffizienz, Familienanamnese zu Diabetes oder Familienanamnese zu Hyperlipid & auml;mie bei den 4 Gruppen von Lipoprotein(a). Ein erh & ouml;htes Lipoprotein(a) steigert zwar nicht das Risiko f & uuml;r Hypertriglyzerid & auml;mie, aber es vermehrt das Risiko f & uuml;r hohe Werte beim Gesamtcholesterin und beim Low-Density-Lipoprotein-Cholesterin (LDL-c). Ein erh & ouml;htes Lipoprotein(a) erh & ouml;ht auch das Risiko f & uuml;r Diabetes und vorzeitige koronare Herzkrankheit (KHK). Au ss erdem f & uuml;hrt ein erh & ouml;htes Lipoprotein(a) zu gr & ouml;ss erer Inzidenz der KHK, von Mehrgef & auml;ss erkrankungen und perkutaner Koronarintervention (PCI). In der multivariaten logistischen Regressionsanalyse zeigte sich dar & uuml;ber hinaus, dass ein erh & ouml;htes Lipoprotein(a) die Inzidenz von hohem Gesamtcholesterin, hohem LDL-c, Diabetes, KHK, vorzeitiger KHK, Mehrgef & auml;ss erkrankungen und PCI steigert.SchlussfolgerungDie Ergebnisse weisen darauf hin, dass ein erh & ouml;htes Lipoprotein(a) in keinem offensichtlichen Zusammenhang mit Hypertonie und Adipositas steht. Ein erh & ouml;htes Lipoprotein(a) erh & ouml;ht jedoch das Risiko von hohem Gesamtcholesterin, hohem LDL-c, vorzeitiger KHK sowie des Auftretens und Schweregrads der KHK.
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