RE-EVALUATION OF THE D (+) XYLOSE ABSORPTION TEST IN THE HORSE

被引:36
作者
ROBERTS, MC
NORMAN, P
机构
[1] Department of Veterinary Medicine, University of Queensland, Brisbane, 4067, St Lucia
关键词
D O I
10.1111/j.2042-3306.1979.tb01355.x
中图分类号
S85 [动物医学(兽医学)];
学科分类号
0906 ;
摘要
The absorption of d‐xylose forms the basis of a useful screening test in the investigation of small intestinal disorders in the horse. A comparison has been made of different assay methods and there was no significant difference between the results obtained with the parabromoaniline (PBA) method or the ferric chloride‐orcinol (FCO) method. The orthotoluidine method was unsatisfactory. The anticoagulant agent did not affect the test. A dose of 0.5 g commercial grade xylose/kg body weight as a 10 per cent solution given by stomach tube, produced a peak plasma xylose level after 90 min and should discriminate normal from abnormal absorption. The FCO method was preferred for the occasional test performed in practice, and a 2‐hour sampling period would be adequate. L'absorbtion du D xylose, constitue la base utile d'un test permettant d'apprécier les troubles de l'intestin grěle chez le cheval. Une comparaison est faite des différentes méthodes et les RÉSultats obtenus ne diffèrent point d'une fačon significative lorsqu'on utilise la méthode de para‐bromoaniline et celle du chlororcinol ferrique. La méthode à l'orthotoluidine ne fut pas satisfaisante. L'anticoagulant utilisé ne modifia point les RÉSultats. Le xylose à raison de 0,5 gramme par kilo de poids vif, est administréà la sonde naso‐oesophagienne. On obtient un niveau maximum de xylose dans le plasma apRÉS 90 minutes, ce qui permet d'apprécier les anomalies d'absorption. Le test au chlororcinol ferrique a paru plus adaptéà la pratique. Die Absorption der D‐Xylose kann als nützlicher Screening‐Test bei der Untersuchung von Dünndarmstörungen beim Pferd verwendet werden. Es wurde ein Vergleich angestellt zwischen verschneidenen Bestimmungsmethoden; es fand sich keine signifikante Differenz zwischen den Resultaten, die erhalten wurden mit der Parabromanilin‐Methode oder mit der Ferrichlorid Orcinol‐Methode. Die Orthotoluidinmethode dagegen erwies sich als unbefriedigend. Das verwendete Coaguans beeinträchtigte den Test nicht. Eine Dosis von 0,5 g Xylose pro Kilogramm Körpergewicht in einer 10%igen Lösung wird durch die Nasen‐schlundsonde eingegeben; 90 Minuten nach der Gabe wird der Gipfel der Plasmakonzentration erreicht, was die Unterscheidung einer normalen von der abnormalen Absorption erlaubt. Die FCO‐Methode wurde für einen gelegentlich in der Praxis durchzuführenden Test bevorzugt, wobei eine 2stündige Entnahmeperiode genügen dürfte. © 1979 EVJ Ltd
引用
收藏
页码:239 / 243
页数:5
相关论文
共 16 条
[1]  
Bolton J.R., Merritt A.M., Cimprich R.E., Ramberg C.F., Streett W., Normal and abnormal xylose absorption in the horse, Cornell vet., 66, pp. 183-197, (1976)
[2]  
Buttery J.E., Kua S.L., Dewitt G.F., The orthotoluidine method for blood and urine xylose, Clin. Chim. Acta., 64, pp. 325-328, (1975)
[3]  
Cimprich R.E., Equine granulomatous enteritis, Vet. Path., 11, pp. 535-547, (1974)
[4]  
Duncan J.L., Pirie H.M., The life cycle of Strongylus vulgaris in the horse, Res. vet. Sci., 13, pp. 374-379, (1972)
[5]  
Fordtran J.S., Ingelfinger F.J., Absorption of water, electrolytes and sugars from the human gut, Handbook of Physiology Section 6, Alimentary Canal, Vol. III, Intestinal Absorption, pp. 1480-1481, (1968)
[6]  
Fordtran J.S., Rector F.C., Ewton M.F., Soter N., Kinney J., Permeability characteristics of the human small intestine, J. clin. Invest., 44, pp. 1935-1944, (1965)
[7]  
Frankel S., Miscellaneous tests, Gradwohl's Clinical Laboratory Methods and Diagnosis, 1, pp. 211-212, (1970)
[8]  
Haeney M.R., Culank L.S., Montgomery R.D., Sammons H.G., Evaluation of xylose absorption as measured in blood and urine: a one‐hour blood xylose screening test in malabsorption, Gastroenterology, 75, pp. 393-400, (1978)
[9]  
Hill F.W.G., Kidder D.E., Frew J., A xylose absorption test for the dog, Vet. Rec., 87, pp. 250-255, (1970)
[10]  
Kalser M.H., Carbohydrate absorption, Gastroenterology, 2, (1975)